
CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM:

INSTITUTIONS, PROCESSES AND EFFICACY  

David Shambaugh

In China today, a daily battle is waged between the state and society over “what 
is fit to know”. This contest reflects and constitutes a central contradiction in 
Chinese politics—between the needs of a rapidly modernizing economy and 
pluralizing society on the one hand, and the desire by the Party-state to maintain 
absolute political power on the other. 

This article explores this contradiction, but primarily from the state side of 
the equation. Following a brief discussion of the history and roles of political 
propaganda (in China and elsewhere), this article focuses on the scope, structure 
and mechanisms of the Chinese propaganda system today. It also considers the 
politics and personalities involved in the propaganda system, particularly in the 
Chinese Communist Party (CCP) Propaganda Department. Finally, it assesses the 
overall strength and efficacy of the propaganda system today, considering in 
particular the impact of market forces on the media. It concludes that, though the 
efficacy of China’s propaganda system has eroded considerably from its 
Orwellian past and is being buffeted by the information revolution and 
globalization, the system remains effective in controlling most of the information 
that reaches the Chinese public and officialdom. In many ways it epitomizes the 
broader processes of atrophy and adaptation that characterize the Party’s rule 
today.1

  I am grateful for the comments on earlier drafts of this article by Kjeld Erik Brødsgaard, 
Ashley Esarey, Donald Keyser and anonymous reviewers for The China Journal.

1  See David Shambaugh, China’s Communist Party: Atrophy and Adaptation (Berkeley; 
Washington: University of California Press; Woodrow Wilson Center Press, forthcoming 
2007).

THE CHINA JOURNAL, NO. 57, JANUARY 2007 



26      THE CHINA JOURNAL, No. 57

Earlier studies of the Chinese Communist propaganda system all described 
its central role in the broader CCP “control system”.2 The Chinese Communists 
learned much from their study of the Soviet, Nazi and other totalitarian states’ 
propaganda methods, 3  but also drew on the experiences of the imperial and 
Nationalist Chinese governments. The Chinese Communist propaganda system 
represented the quintessential Leninist “transmission belt” for indoctrination and 
mass mobilization (agitprop in Soviet terminology).4 The CCP system had its 
origins in Yan’an and the rectification movements carried out there,5 and then 
became a—if not the—key mechanism for Mao’s and the Party’s subsequent 
efforts to transform Chinese society after 1949.  

As the works of Solomon, Teiwes, Schurmann, Schoenhals, Whyte, Johnson, 
Yu, Chang and other scholars have documented well, propaganda and 
indoctrination were a hallmark of the Maoist state. 6  Mao was a master 
propagandist in his own right, and he and his regime used a variety of “thought 
control” techniques throughout their rule. These included mass mobilization 
campaigns; the construction of “models” to be emulated; the creation of study 
groups and ideological monitors throughout society; incarceration for the purpose 
of “brainwashing”; the promulgation of a steady stream of documents to be 

2  See, for example, Franz Schurmann’s Ideology and Organization in Communist China
(Berkeley: University of California Press, 1966).

3  For an excellent study of the Nazi propaganda apparatus, see David Welch, The Third 
Reich: Politics and Propaganda (New York: Routledge, 1993). 

4  The classic studies are Alex Inkeles, Public Opinion in Soviet Russia: A Study in Mass 
Persuasion (Cambridge: Harvard University Press, 1950) and Peter Kenez, The Birth of the 
Propaganda State: Soviet Methods of Mass Mobilization (Cambridge: Cambridge University 
Press, 1985). Also see Martin Ebon, The Soviet Propaganda Machine (New York: McGraw 
Hill, 1987). 

5  See, in particular, the discussion in Frederick C. Teiwes, Politics and Purges in China
(Armonk: M. E. Sharpe, 1993, second edition), Chapters 1, 2.  

6  Franz Schurmann, Ideology and Organization; Frederick C. Teiwes, Politics and Purges,
Chapters 1, 2; Richard Solomon, Mao’s Revolution and the Chinese Political Culture 
(Berkeley: University of California Press, 1971); Frederick Yu, Mass Persuasion in 
Communist China (New York: Praeger, 1964); Michael Schoenhals, Doing Things with 
Words in Chinese Politics (Berkeley: University of California Institute of East Asian 
Studies, 1992); Alan P. L. Liu, Communications and National Integration in Communist 
China (Berkeley: University of California Press, 1971); Martin King Whyte, Small Groups 
and Political Rituals in China (Berkeley: University of California Press, 1974); Chalmers 
Johnson (ed.), Ideology and Politics in Contemporary China (Seattle: University of 
Washington Press, 1973); Franklin Houn, To Change a Nation: Propaganda and 
Indoctrination in Communist China (Glencoe: The Free Press, 1961); Robert J. Lifton, 
Thought Reform and the Psychology of Totalism: A Study of “Brainwashing” in China
(New York: Norton, 1961); and Julian Chang, “The Mechanics of State Propaganda: The 
People’s Republic of China and the Soviet Union in the 1950s”, in Timothy Cheek and Tony 
Saich (eds), New Perspectives on State Socialism in China (Armonk: M. E. Sharpe, 1997), 
pp. 76-124. 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      27 

memorized; control of the subject matter to be taught throughout the educational 
system; control of the content of newspaper articles and editorials; development 
of a nationwide system of loudspeakers that reached into every neighborhood and 
village; domination of the broadcast media; the use of propaganda teams 
(xuanchuan dui) to indoctrinate specific segments of the population; and other 
methods. 

The roles played by official propaganda in China today have declined 
considerably since the Maoist era, but remain an important part of Chinese 
political and cultural life. The more recent works of Lynch, Lee, Brady and 
Esarey have updated earlier studies—particularly by examining the 
commercialization of the media. 7  While Lynch and Lee tend to view the 
propaganda state as in decline as a result of commercialization of the media, 
Brady and Esarey find that the Party has been very adept at utilizing 
commercialization to enhance and strengthen the propaganda apparatus. 

This article focuses on the institutional actors, mechanisms and processes of 
the propaganda apparatus in China today, and only secondarily on the issue of 
commercialization. I agree with Lynch that the overall power and efficacy of 
China’s propaganda state today has declined a great deal, and argue that 
commercialization has been one of the main factors in this declining capacity, yet 
I also agree with Brady and Esarey that the CCP propaganda apparatus has been 
revitalized in recent years and remains fully capable of controlling the content of 
information that reaches the public when it decides to do so. Hence, the issue—
like so much else concerning the government in China today—is really one of 
selective enforcement. 

The Scope, Structure and Mechanisms of China’s Propaganda System 

Scope
China’s propaganda system (xuanchuan xitong) is a sprawling bureaucratic 
establishment, extending into virtually every medium concerned with the 
dissemination of information. According to one CCP publication, the scope of 
propaganda oversight includes: “newspaper offices, radio stations, television 
stations, publishing houses, magazines, and other news and media departments; 
universities, middle schools, primary schools, and other vocational education, 

7  See Daniel C. Lynch, Media, Politics, and “Thought Work” in Reformed China (Stanford: 
Stanford University Press, 1999); Chin-chuan Lee (ed.), Voices of China: The Interplay of 
Politics and Journalism (New York: Guilford, 1990); Chin-chuan Lee (ed.), Power, Money, 
and Media: Communications Patterns and Bureaucratic Control in Cultural China
(Evanston: Northwestern University Press, 2000); Anne-Marie Brady, “Guiding Hand: The 
Role of the Central Propaganda Department in the Current Era”, Westminster Papers in 
Communication and Culture, Vol. 3, No. 1 (2006), pp. 58-77; Ashley W. Esarey, Caught 
Between State and Society: The Commercial News Media in China (Columbia University 
PhD dissertation, Political Science, 2006); Ashley Esarey, “Cornering the Market: State 
Strategies for Controlling China’s Commercial Media”, Asian Perspective, Vol. 29, No. 4 
(2005), pp. 37-83. 



28      THE CHINA JOURNAL, No. 57

specialized education, cadre training, and other educational organs; musical 
troupes, theatrical troupes, film production studios, film theaters, drama theaters, 
clubs, and other cultural organs, literature and art troupes, and cultural 
amusement parks; cultural palaces, libraries, remembrance halls, exhibition halls, 
museums, and other cultural facilities and commemoration exhibition facilities”.8

This expansive definition means that virtually every conceivable medium 
which transmits and conveys information to the people of China falls under the 
bureaucratic purview of the CCP Propaganda Department (hereafter CCPPD). In 
terms of channels of dissemination, the propaganda system encompasses an 
extensive range of media, publications and other outlets. Official government 
sources report that, in 2003, these included 2,262 television stations (of which 
2,248 were “local”), 2,119 newspapers, 9,074 periodicals and 1,123 publishing 
houses which published 190,391 books. 9  In addition, hundreds of internal 
circulation papers and local gazetteers, approximately 68 million internet 
accounts with more than 100 million users, and more than 300 million mobile 
phone users fall under the purview of the CCPPD.10

The writ of the CCPPD has remained the same since the Maoist era, 
although its actual oversight and active censorship have changed considerably. 
Given the pluralization and marketization of media, art and even education in 
China in recent years, it is simply impossible for the CCPPD and other 
censorship authorities to police all of these realms effectively. A significant effort 
has been made to police the internet (yintewang) with an estimated 30,000 human 
monitors and a variety of sophisticated technological filters and devices,11 but 
even this has had its limitations, given users’ ability to circumvent firewalls. 
Globalization and the opening of the Chinese television market to satellite and 
cable broadcasts have also brought various foreign broadcast and print media 
directly into Chinese homes and work units. 

While the effectiveness of the CCPPD’s ability to control the flow of 
information into and throughout China has eroded over time, it continues to have 

8 Zhongguo Gongchandang jianshe dazidian 1921–1991 (An Encyclopedia on the Building of 
the CCP) (Chengdu: Sichuan Renmin Chubanshe, 1992), p. 676. 

9  National Bureau of Statistics of China, China Statistical Yearbook 2004 (Beijing: China 
Statistics Press, 2004), pp. 844-46, 853. There is some discrepancy in the number of 
operating television stations. The figure provided in the text is taken from the China 
Statistical Yearbook, but the 2004 Xinwen nianjian lists only 358. This probably reflects the 
elimination of all county-level stations as content producers on 1 July 2002. I am grateful to 
Ashley Esarey for this distinction. 

10  Estimates provided by Xiao Qiang, Director of China Internet Project, Graduate School of 
Journalism, University of California, Berkeley, “Prepared Statement” for hearings on 
“China’s State Control Mechanisms and Methods”, convened by the US–China Economic 
and Security Review Commission, 14 April 2005, p. 83. 

11  See John G. Palfrey, Jr., Executive Director of Berkman Center for Internet and Society, 
Harvard Law School, “Prepared Statement” and testimony, US–China Economic and 
Security Review Commission. 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      29 

the capacity to censor and to crack down when and where it sees fit. Since 2004 
in particular, under Hu Jintao’s auspices and CCP directives, there has been a 
concerted crackdown on the media and concomitant strengthening of the 
propaganda apparatus.12 Cases of forced closure, investigations, intimidations, 
persecutions, arrests, prosecutions, imprisonments, even deaths, are well 
documented in a report by exiled investigative journalist He Qinglian (herself an 
employee-turned-victim of the propaganda state).13

In addition to these active mechanisms, the CCPPD has a passive control 
capability in the form of self-censorship, rather than direct bureaucratic 
intervention. Perry Link has drawn attention to this phenomenon,14 and numerous 
interviews confirm it. Creative intellectuals—whether they are journalists, 
professors, artists or filmmakers—know the limits of the propaganda state, even 
if they are engaged in a process of constantly probing them. Not only do they 
have an innate sense of breaching established strictures and taboos, but 
interviews with scholars and journalists indicate that mechanisms exist which 
specify the limits (elaborated below).  

Censorship, however, is only one side of the coin. The CCPPD is much more 
regularly engaged in what might be described as proactive propaganda—writing 
and disseminating the information that it believes should be transmitted to, and 
inculcated in, various sectors of the populace. As such, “propaganda” 
(xuanchuan) does not carry negative connotations for the CCP, nor, for that 
matter, for most Chinese citizens. Since its establishment 85 years ago, the CCP 
has viewed propaganda as education of the masses—a proactive tool to be used 
in educating and shaping society. It is seen as a legitimate tool for transforming 
and building the kind of society sought by the Party—a society labeled, since the 
1980s, a “socialist spiritual civilization” (shehuizhuyi de jingshen wenming) or, 
more recently, a “harmonious society” (hexie shehui).

12  Examples of newspaper closures include the Guangzhou newspaper 21 shiji huanqiu baodao
(21st Century Global Herald) in 2003, and the Beijing periodical Zhanlüe yü guanli (Strategy 
and Management) in 2004. Previous closures included Shijie jingji daobao (World 
Economic Herald) and a number of other publications in 1989; Qingnian baokan shijie 
(Youth Press World) in 1996; Lingnan wenhua shibao (Lingnan Cultural Times) in 1998; 
Fangfa (Method) in 1999; Dongfang (Eastern) in 1999; Guangxi shangbao (Guangxi 
Business Daily) and Jingji zaobao (Morning Economic News) in 2001. More recently, in 
2006, Bing dian (Freezing Point) was shut down. See Philip Pan, “Leading Publication Shut 
Down in China: Party’s Move is Part of Wider Crackdown”, Washington Post, 25 January 
2006; Joseph Kahn, “China Shuts Down Influential Weekly Newspaper in Crackdown on 
Media”, New York Times, 25 January 2006. 

13  He Qinglian, “Media Control in China”, China Rights Forum, No. 4 (2004). 
14  See, for example, Perry Link, “China: The Anaconda in the Chandelier”, New York Review 

of Books, Vol. 49, No. 6 (11 April 2002). 



30      THE CHINA JOURNAL, No. 57

Overall Structure 
The bureaucracy of the Chinese propaganda system is enormous. The 
institutional epicenter of this system is the CCPPD, but a number of other State 
Council departments and regulatory organs are also important institutional parts 
of the system. This bureaucratic division of labor is described in a recent CCPPD 
publication: 15

The State Council Information Office (Guowuyuan Xinwenban, or SCIO) 
has overall authority for monitoring the content of news nationwide. 

The Ministry of Culture (Wenhua Bu, or MOC) has joint responsibility for 
monitoring the art world, theater, literature and museums. 

The Ministry of Education (Jiaoyu Bu, or MOE) has joint responsibility 
for monitoring curriculum and textbooks at all levels of the educational 
system. 

The Ministry of Information Industry (Xinxi Chanye Bu, or MII), Ministry 
of Public Security (Gong’an Bu, or MPS) and Ministry of State Security 
(Guojia Anquan Bu, or MSS) have joint responsibility for monitoring and 
blocking electronic communications into China. The MPS and MSS are 
most actively involved in monitoring the Internet and other electronic 
forms of communication on a daily basis, although the MII is described 
as having “overall management authority” and facilitates access to the 
telephone lines, fiberoptic cables, cell phones, text messaging, faxes and 
so on. The MII is responsible for monitoring the frequencies, bandwidth 
and other technical aspects of television and radio broadcasting, while 
the CCPPD and the State Administration of Radio, Film and Television 
(Guojia Guangdian Zongju, or SARFT) are jointly responsible for 
monitoring broadcast content. 

The People’s Liberation Army General Staff Department, Third 
Department for Communications and Fourth Department for Electronic 
Countermeasures is the primary institution responsible for jamming 
satellite, short-wave and other electronic broadcasts into China. 

The PLA General Political Department (GPD) undertakes and monitors 
all propaganda work within the military, but liaises with the CCPPD. 

The State Council General Administration of Press and Publications 
(Xinwen Chuban Zongju, or GAPP) has principal responsibility for 
monitoring the publishing industry. 

The CCPPD and the State Council Information Office are responsible for 
overseeing the Xinhua News Agency and domestic media, sometimes in 
collaboration with the GAPP. 

15  Central Propaganda Department Cadre Bureau Writing Group, Xin shiqi xuanchuan sixiang 
gongzuo (Propaganda Thought Work in the New Period) (Beijing: Xuexi Chubanshe, 2006), 
pp. 88-89. 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      31 

The roles that these organs play in the propaganda system are elaborated 
below. By their own nomenclature, the system is divided into two separate but 
interrelated systems (xitong): internal and external propaganda.

Leading Groups 
The internal propaganda system is composed of numerous Party and State 
Council organs. At the pinnacle of the system is the Central Leading Group on 
Propaganda and Ideological Work (Zhongyang Xuanchuan Sixiang Gongzuo 
Lingdao Xiaozu), hereafter CLGPIW. While the leading group has apparently 
existed since 1967 (encompassing education until a separate leading group was 
established for this in 1982),16 it was formally constituted under its current name 
by Central Committee Directive (Zhongwei zhidao) No. 11 of 1988.17 From 1967 
to 1988 it was known as the Central Propaganda and Education Leading Group 
(Zhongyang Xuan-Jiao Lingdao Xiaozu), exemplifying the close link between 
educational and propaganda spheres. The 1988 Directive specified the 
CLGPIW’s work: “Routinely analyze and monitor dynamics and trends in the 
ideological field; research and control propaganda work and direction (fangzhen);
coordinate work in propaganda, theoretical, cultural, media, publishing, and other 
departments concerned with work in the ideological field; offer comments and 
suggestions to propaganda and theoretical units”.18

The CLGPIW is composed of a head (zuzhang) and deputy, a head and 
deputy of the Secretarial Group (Mishuzu) and between five and eight members 
(chengyuan). These members are almost always reconstituted following a Party 
congress (every four years). Since the 14th Party Congress in 1992 it has become 
conventional that the Leading Group head (presently Li Changchun) is a member 
of the Party Politburo Standing Committee, while the deputy head (presently Liu 
Yunshan) is the Minister of the Propaganda/Publicity Department, who is usually 
also a member of the Politburo. The Head of the Secretarial Group is currently 
Zhu Hong, and his deputy is Xie Yongjin.19 The other current members of the 
Leading Group are not known. 

16  The first mention of a Xuanchuan Kou (another term for the Leading Group) is in January 
1967. See Wan Fuyi (ed.), Zhongguo Gongchandang jianshe (The Building of the Chinese 
Communist Party) (Jinan: Jinan Renmin Chubanshe, 2001), p. 289. 

17  “Zhonggong zhongyang guanyu zhongyang xuanchuan, sixiang gongzuo lingdao xiaozu de 
renyuan zucheng ji gongzuo shiwu de zhidao” (Central Committee Notice Concerning the 
Central Propaganda and Ideological Work Leading Group Personnel, Organization and 
Scope of Work) in General Office of the Central Propaganda Department (ed.), Dang de 
xuanchuan gongzuo wenjian xuanbian (1988–1992) (Selected Documents on Party 
Propaganda Work, 1988–1992) (Beijing: Central Party School Press, 1993, neibu faxing), p. 
1703.

18  “Zhonggong zhongyang guanyu zhongyang xuanchuan”. 
19 China Directory 2004 (Tokyo: Radiopress, 2004), p. 29. 



32      THE CHINA JOURNAL, No. 57

After the establishment of the new CLGPIW in 1988, Hu Qili was its first 
head, until he was dismissed in the midst of the May–June 1989 crisis. Hu was 
succeeded by Politburo Standing Committee member Li Ruihuan, who served 
until 1992; Ding Guan’gen succeeded him until retiring in 2002.20 During most of 
this period, Zheng Bijian (author of the “Peaceful Rise” theory) served as deputy 
head of both the CCPPD and the CLGPIW,21 which contained eight members. 22

Li Changchun succeeded Ding Guan’gen following the 16th Party Congress in 
November 2002. Li is a classic technocrat-apparatchik who started his career as a 
mechanical engineer and subsequently worked from 1980 onwards in a series of 
Party positions in Liaoning and Henan provinces, before Jiang Zemin promoted 
him to a series of central-level positions. 23  He apparently had no previous 
experience in propaganda work.

Of the over thirty standing (statutory) and numerous other temporary 
Leading Groups,24 the Central Leading Group for Propaganda and Ideological 
Work is one of the most important. Like other leading groups, it serves as the 
overall coordinator, or “mouth” (kou), of the entire bureaucratic propaganda 
system. These leading groups are not routinely publicized, 25  but they have 
inordinate influence over policy in their respective policy spheres. 26

Bureaucratically, they sit above both CCP Central Committee departments and 
State Council ministries and commissions, and serve to oversee and guide the 
work of both. Leading groups are linked to the Central Committee departments 
through the Central Committee Secretariat, and usually the Director of the CCP 
Propaganda Department serves on the Secretariat. This “triple-hatting” allows 
him to personify the institutional linkage from the Leading Group on Propaganda 
and Ideological Work through the Secretariat to the Propaganda Department 

20  “Zhonggong zhongyang guanyu tiaozheng zhongyang xuanchuan, sixiang gongzuo lindao 
xiaozu chengrenyuan de zhidao” (Notice of the Central Committee Concerning Readjusting 
the Membership of the Central Propaganda and Thought Work Leading Group), Central 
Committee Document (1992) No. 196, in Dang de xuanchuan gongzuo wenjian xuanbian,
p. 2114; Wang Jingsong, Zhonghua Renmin Gongheguo zhengfu yu zhengzhi (PRC 
Government and Politics) (Beijing: Zhongyang Dangxiao Chubanshe, 1995), p. 427.

21  Zheng has been a leading figure in Party propaganda circles for many years, dating back to 
the early 1960s. More recently, he has authored and advocated the theory of China’s 
“peaceful rise”, and has been a close advisor to Hu Jintao on various theoretical and foreign 
policy issues. 

22  “Zhonggong zhongyang guanyu tiaozheng zhongyang xuanchuan”. 
23  Li Changchun biography, at: http://www.xinhuanet.com (accessed 14 September 2004). 
24  Interview with member of CCP International Department, June 2004. 
25  One notable exception to this rule is a complete list of all statutory (as distinct from 

temporary) Leading Groups from 1949–93, their dates of existence, and membership, 
published in Wang Jingsong, Zhonghua Renmin Gongheguo zhengfu yu zhengzhi, pp. 378-
440. 

26  See Kenneth Lieberthal, Governing China (New York: W. W. Norton, 2004). 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      33 

itself. Such has been the case since 1982, with the exception of 1986–89, as is 
illustrated in Table 1: 

Table 1: Propaganda Officials 1982–2004 

1982–87 1987–89 1989–2002 2002–2006

Propaganda and 
Ideology
Leading Group 

Hu
Qiaomu 

Hu Qili Li Ruihuan 
(1989–92)
Ding Guan’gen 
(1992–2002)

Li Changchun 

Secretariat
Member 
responsible for 
Propaganda

Deng
Liqun

Rui Xingwen Ding Guan’gen Liu Yunshan 

Propaganda
Department 
Director 

Deng
Liqun
(1982–
86);
Zhu
Houze
(1986–89)

Wang
Renzhi

Ding Guan’gen Liu Yunshan 

Parallel to, and overlapping with, the Leading Group is another body 
called the Central Guidance Commission on Building Spiritual Civilization 
(Zhongyang Jingshen Wenming Jianshe Zhidao Weiyuanhui), which was 
established in May 1997.27 As its name suggests, this Commission (leading group 
equivalent) is charged with overseeing the educational effort—largely carried out 
through schools and the media—to build an ethical (de) and upstanding culture. 
Targeted primarily at the nation’s youth, the campaign to build a “spiritual 
civilization” has received both considerable publicity and resources from the 
Party and State Council. Like the CLGPIW, this Commission is currently headed 
by Li Changchun; CCPPD Minister Liu Yunshan and Central Committee 
member Chen Zhili are its deputy heads. It also has a General Office and a 
Research Office, headed by Hu Zhenmin and Li Xiaoman respectively. The 
Commission works closely with the Ministry of Education, Xinhua News 
Agency, the State Press and Publishing Administration, and of course the CCP 
Propaganda Department. 

The Propaganda (Publicity) Department 
The CCPPD, known colloquially as the Zhong Xuan Bu in Chinese or the Central 
Publicity Department in English, is the real nerve center of the entire system. 
With a staff of 250 working in their new office compound at 5 West Chang’an 

27 China Directory 2004, p. 27. 



34      THE CHINA JOURNAL, No. 57

Avenue in central Beijing, the CCPPD was defined by its Vice-Director Li 
Congjun in an interview with the author as “a comprehensive functional 
department for ideology”.28

The Zhong Xuan Bu is one of five departments directly under the CCP 
Central Committee (the others being the United Front Work Department, 
International [Liaison] Department, Organization Department and the Central 
Discipline Inspection Commission). It has a long history in the CCP, having been 
formally established at the Second Party Congress in 1922. With the exception of 
a ten-year period during the Cultural Revolution (1967–77), the Central 
Propaganda Department has functioned continuously since then.29 As shown in 
Table 2, a number of the CCP’s most important leaders have served as head of 
the CCPPD.

Since 2002 the Director of the CCPPD, and hence China’s propaganda czar, 
has been Liu Yunshan. Liu’s appointment as Director (Minister) of the 
Propaganda Department in 2002 followed a nine-year stint working at high levels 
in the department. Liu rose to this position through the provincial Party apparatus 
(including having periodic responsibility for propaganda work) and apparently 
has longstanding ties to current CCP General Secretary Hu Jintao. From 1987 to 
1991 Liu was the Secretary of the Inner Mongolia Autonomous Region Party 
Committee.30 His counterpart in the Tibetan Autonomous Region at the time was 
none other than Hu Jintao. The two apparently interacted fairly regularly in 
provincial Party forums and meetings concerning ethnic minority work, and both 
had ties to former CCP General Secretary and Youth League chief Hu Yaobang.31

28  Interview with CCPPD Vice-Minister Li Congjun, 21 October 2003. 
29  Wan Fuyi (ed.), Zhongguo Gongchandang jianshe (Building the Chinese Communist Party) 

(Jinan: Shandong Renmin Chubanshe, 2001), p. 289. This source indicates that, while the 
Propaganda Department ceased to function, propaganda work continued to be overseen by 
the Propaganda Leading Group, which was headed by Yao Wenyuan. In addition, this 
source indicates that Kang Sheng headed another leading group with authority over the 
propaganda system, the Central Organization and Propaganda Leading Group (Zhongyang 
Zuzhi Xuanchuan Zu). For the pre-1949 history of the CCPPD, see Lin Zhida, Zhongguo 
Gongchandang xuanchuan shi (History of CCP Propaganda) (Chengdu: Sichuan 
Chubanshe, 1990). 

30  Biography of Liu Yunshan at http://www.xinhuanet.com (accessed 14 October 2004).  
31  Gao Xin, Lingdao Zhongguo de xin renwu: zhonggong shiliuju zhengzhiju weiyuan (New 

Personalities Leading China: Members of the 16th CCP Politburo) (Hong Kong: Mingjing 
Chubanshe, 2003), pp. 492-95. 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      35 

Table 2: Post-Cultural Revolution Propaganda Department Directors32

Period Director 
11/1970–12/1975 Kang Sheng 
01/1976–10/1976 Yao Wenyuan 
10/1976–10/1977 Geng Biao 
10/1977–12/1978 Zhang Pinghua 
12/1978–02/1980 Hu Yaobang 
02/1980–04/1982 Wang Renzhong 
04/1982–07/1985 Deng Liqun 
07/1985–01/1987 Zhu Houze 
01/1987–11/1992 Wang Renzhi 
11/1992–10/2002 Ding Guan’gen 
10/2002– Liu Yunshan 

Following the 14th Party Congress, in 1993 Liu was promoted from the 
provinces to the Center in Beijing. He was immediately assigned to work in the 
Propaganda Department—where he has remained to the present day. Initially he 
was put in charge of Party affairs (dangwu gongzuo) in the CCPPD, but gradually 
over the next four years was exposed to different aspects of the department’s 
work. This was a kind of apprenticeship period for Liu, as he was being carefully 
monitored and mentored by the CCPPD Minister Ding Guan’gen (who himself 
had been brought in to lead the department in 1992). 

In the run-up to the 15th Party Congress, as Jiang Zemin was doing his best 
to stack the Politburo with officials loyal to him, Jiang wanted to move Ding out 
of the job. Ding’s principal patron, Deng Xiaoping, had passed away. Ding gave 
up day-to-day control of the Propaganda Department, and Liu Yunshan became 
his de facto successor (although Ding maintained the title and portfolio). Part of 
Ding’s deal was to remain on the Politburo and remain in charge of the Central 
Leading Group for Propaganda and Ideological Work—thus maintaining his 
overall control over the propaganda apparatus. 

This was the arrangement that prevailed for the next four years until the 16th

Party Congress in 2002. As the jockeying began to retire Ding and replace him as 
both head of the Leading Group on Propaganda and Ideological Work and 
nominal Director of the CCPPD, Liu was promoted to lead the department. This 
meant that Jiang Zemin’s favored candidate for the position, Bai Keming, failed 
(Bai was instead sent to work as Party Secretary of Hainan Province).33 Bai, who 
had been head of the State Bureau of Radio and Television, an important job in 

32  Zhang Heng and Jian Fei (eds.), Zhonggong zhongyang zuzhi renshi jianming tupu (Brief 
Atlas of Central Committee Organizational Personnel) (Beijing: Zhongguo Guangbo 
Dianshi Chubanshe, 2005). 

33  Gao Xin, Lingdao Zhongguo de xin renwu, p. 497. 



36      THE CHINA JOURNAL, No. 57

the propaganda system, had been viewed as a rising star in the Party apparatus.34

However, Liu Yunshan got the job. At the same time, Li Changchun was 
promoted to the Politburo Standing Committee and put in charge of the Leading 
Group on Propaganda and Ideological Work. This probably reflects a trade-off 
between the Jiang and Hu camps, with each having one protégé promoted. 

The situation left Liu in a difficult position, as he had not been Jiang’s choice 
for the job. Liu’s first big test came when Jiang unveiled his theory of the “Three 
Represents” (Sange Daibiao) in a widely publicized speech at the Central Party 
School on 1 July 2001.35 From the outset of the campaign until the spring of 2004, 
the clear and primary emphasis was on the first “represent”, namely the drive to 
recruit “advanced productive forces” (entrepreneurs and business people) into the 
Party.36 This was Jiang Zemin’s emphasis as well. Liu Yunshan’s Propaganda 
Department dutifully emphasized this element. However, beginning in the spring 
of 2003, after Hu Jintao had succeeded Jiang Zemin as General Secretary and Liu 
had been confirmed as CCPPD Director, the department began to shift the 
emphasis of the Three Represents campaign from the first to the third element. 
This dovetailed with Hu Jintao’s (and Premier Wen Jiabao’s) emphasis on the 
broad masses in society, the interior of the country, social stratification, and those 
left behind by economic reforms which had benefited the coastal and urban areas, 
the new entrepreneurial elite, and science and technology. Since shifting the 
emphasis in 2005, Liu has led Hu Jintao’s propaganda campaign to build a 
“harmonious society” (hexie shehui).37

Structure of the CCPPD 
The actual table of organization of the CCPPD is not entirely clear. It is a very 
secretive body. A careful review of a wide range of published Party sources does 
not reveal its precise institutional organization, although it does reveal the 
internal structure of other Central Committee departments. Many of these sources 
list functions of the department, but not the actual table of organization. 
However, one illuminating source, written and published by the CCP 
Organization Department, lists the specific institutions that the CCPPD has 
authority over: the Ministry of Culture; General Administration of Press and 

34  Gao Xin, Lingdao Zhongguo de xin renwu, pp. 496-97. 
35  The “Three Represents” concept emanated from Zeng Qinghong’s Organization Department 

and Wang Huning’s Policy Research Office of the Central Committee (which Jiang had built 
up as a kind of personal think tank for Party affairs). Interviews with CCP personnel, 
October 2003 and June 2004.  

36  For further analysis of this drive, see Bruce Dickson, Red Capitalists (Cambridge: 
Cambridge University Press, 2003). 

37  Liu Yunshan, “Strengthening, Expanding, and Innovating in Propaganda and Ideological 
Work in Accordance with the Requirement of Constructing a Harmonious Socialist 
Society”, Qiushi (Seeking Truth), No. 19 (2005), in Foreign Broadcast Information Service 
(FBIS), 1 October 2005. 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      37 

Publications; Chinese Academy of Social Sciences; People’s Daily; Bureau of 
Broadcast, Film and Television; New China News Agency and its affiliates; and 
all Party propaganda cadres at the provincial and sub-provincial levels.38

In a 2003 interview with me, the Propaganda Department’s Deputy Director, 
Li Congjun, said that the CCPPD was composed of a General Office, five units 
under “direct administration” (zhixu guanli), two “managed” (daiguan)
organizations and eight functional departments.39 Li listed the five units as: 

1. Training Center (Peixun Zhongxin)
2. Planning Office (Guihua Bangongshi)
3. Study Press (Xuexi Chubanshe) and “Party Building” magazine 

(Dangjian)
4. Office of Current Events (Shishi Banggongshi)
5. Service Center (Fuwu Zhongxin).

He listed the managed organizations as: 
1. Office of Building Spiritual Civilization (Jingshen Wenming Jianshe 

Bangongshi)
2. National Research Society on Ideology and Politics (Quanguo Sixiang 

Zhengzhi Yanjiuhui).

He listed the eight functional departments as: 
1. Theoretical Work Department (Lilun Ju)
2. Media Department (Xinwen Ju)
3. Culture and Arts Department (Wenyi Ju)
4. Ideology Research Department (Sixiang Yanjiushi)
5. Reform and Development Office (Gaige yu Fazhan Bangongshi)
6. Propaganda Research Department (Xuanchuan Yanjiushi)
7. Personnel and Organization Department (Renshi yu Zuzhi Bu)
8. Publishing Department (Chuban Ju).40

These can be graphically depicted as in Figure 1. 
While this description must be considered fairly authoritative, given its 

source, it does not completely accord with other authoritative publications—both 
foreign and Chinese. It could be that Deputy Director Li was not completely clear 
or accurate in his description—whether by default or by design—and this is a 
possibility, given that he had only worked in the Central Propaganda Department 
for about a year at the time of the interview, spoke from no notes, and he himself 
was more concerned with theoretical work and Party history than with 

38  Central Committee Organization Department (ed.), Zhongguo Gongchandang zuzhi gongzuo 
zidian (Dictionary of the CCP’s Organizational Work) (Beijing: Dangjian Duwu Chubanshe, 
2001), p. 64. 

39  Interview at CCPPD, 21 October 2003. 
40  This department also oversees the Propaganda Department’s own publishing house, Study 

Press (Xuexi Chubanshe), which is located in the same compound. 



38      THE CHINA JOURNAL, No. 57

administration.41 The most authoritative, if not only, foreign assessment of the 
Propaganda Department’s table of organization is the reliable annual China
Directory published in Japan. The 2004 edition lists two offices and six bureaus: 

1. General Office (Bangongting)
2. Policy and Law Research Office (Zhengce Fazhi Yanjiushi)
3. Theoretical Bureau (Lilun Ju)
4. Propaganda and Education Bureau (Xuanchuan Jiaoyu Ju)
5. Media and Publishing Bureau (Xinwen Chuban Ju)
6. Literary and Art Bureau (Wenhua Yishu Ju)
7. Training Bureau (Peixun Ju)
8. Cadre Administration (Ganbu Guanli Ju).42

Another CCP source provides the table of organization for all provincial 
level PDs, albeit for 1991,43 and it is reasonable to assume that provincial and 
sub-provincial level Party organs parallel the central-level organ rather precisely. 
While there is some dispute between sources, they also indicate considerable 
consensus about the internal composition of the Propaganda Department today. 

It is also useful to consider the roles played by three State Council organs in 
the propaganda process in China—the Ministry of Information Industry, the State 
Press and Publishing Administration and Xinhua News Agency, as well as the 
propaganda system in the People’s Liberation Army. 

Ministry of Information Industry 
The MII (Xinxi Chanye Bu) was formally created as part of the State Council 
Organizational Reform Plan of 1998, as approved by the National People’s 
Congress in March of that year. The new MII was constituted by combining 
together several existing ministries and commissions, as well as delegating some 
functions to other newly created organs. The MII absorbed the National Radio 
Management Commission; the State Council’s (former) Leading Group on 
Information Work (Guojia Xinxihua Gongzuo Lingdao Xiaozu); administration 
and management of telecommunication standards of the Ministry of Radio, Film 
and Television (including cable television); responsibilities for technical systems 
for radio and satellite networks and the coordinating functions for deciding 
satellite orbits from the former Space Industry Corporation and Commission on 
Science and Technology for National Defense (COSTIND); and the State 
Planning Commission’s management of public telecommunications.

41  See his edited series Zhongguo Gongchandang lishi tuzhi (The CCP’s Historical Evolution), 
3 vols. (Shanghai: Shanghai Renmin Chubanshe, 2001).  

42 China Directory 2004.
43 Zhongguo Gongchandang jianshe da zidian, p. 655. 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      39 

F
ig

ur
e 

1:
 T

he
 C

C
P

 P
ro

pa
ga

nd
a/

P
ub

lic
it

y 
D

ep
ar

tm
en

t 
(C

en
tr

al
 L

ev
el

) 

Re
se

arc
h 

So
cie

ty
 on

 Id
eo

lo
gy

  a
nd

  P
oli

tic
s

Bu
ild

in
g S

pir
itu

al 
Ci

vi
liz

ati
on

 O
ffi

ce

Th
eo

re
tic

al 
W

or
k 

De
pt.

M
ed

ia 
De

pt.
Id

eo
log

y R
es

ea
rc

h D
ep

t.
Cu

ltu
re 

an
d A

rt 
De

pt.

Re
fo

rm
 an

d 
 D

ev
elo

pm
en

t O
ffi

ce
Pr

op
ag

an
da

 R
es

ea
rc

h D
ep

t.
Pe

rso
nn

el 
an

d O
rg

an
iza

tio
n D

ep
t.

Pu
bli

sh
ing

 D
ep

t.

Tr
ain

in
g C

en
ter

Pl
an

ni
ng

 O
ffi

ce
Of

fic
e o

f C
ur

re
nt 

Ev
en

ts
St

ud
y 

Pr
ess

Se
rv

ice
 C

en
ter

Ge
ne

ra
l O

ffi
ce

Vi
ce

 M
ini

ste
rs

M
in

ist
er



The MII did not absorb the functions of the postal service or the construction of 
telecommunication networks. The industrial, material and construction 
management functions under the former Ministry of Post and 
Telecommunications and Ministry of Electronics Industry were also delegated to 
the private sector.44

The central task of the MII is to manage the technical aspects of electronic 
communications throughout China. It is not deeply involved in monitoring 
content of such communications (this is mainly the responsibility of the Ministry 
of Public Security). But insofar as it grants licenses and governs strategy for 
constructing the government and national telecommunications network, it plays 
the key role in the “hardware” side of the propaganda system in China. Its work 
also involves the military sector, as well as constructing secret communications 
systems for Party, government and military organs.45

The MII is located next door to the Central Propaganda Department at 13 
West Chang’an Avenue in central Beijing (testimony to the close links between 
the two bodies), has one minister, four vice-ministers, 45 department directors 
and deputy directors, and a total of 320 professional staff.46 The MII is organized 
into the fourteen departments shown in Figure 2.47

General Administration of Press and Publications
The GAPP, formerly known as the State Press and Publishing Administration 
(Guojia Xinwen Chubanshu or Guojia Chuban Ju), 48  is something of a 
counterpart to the MII with respect to the publishing industry. While a State 
Council organ, the GAPP is linked closely to the CCP Propaganda Department. 
As CCPPD Deputy Director Li Congjun put it, “We guide the GAPP on issues of 
ideology”.49

The GAPP has existed for a number of years, but was also reorganized as 
part of the 1998 State Council reorganization, and again in 2001. Under the 1998 
reorganization, the Ministry of Culture absorbed from the GAPP responsibility 
for overseeing imports of audiovisual products, while the State Administration of 
Radio,

44  This description draws on Liaowang Editorial Department (eds), Guowuyuan jigou gaige 
gaikuang (Survey of the State Council Organizational Reform) (Beijing: Xinhua Chubanshe, 
1998, neibu faxing), pp. 126-27; Zhang Zhijian and Liu Junlin (eds), Zhonghua Renmin 
Gongheguo zhengfu jigou wushinian (Fifty Years of PRC Government Organization) 
(Beijing: Dangjian Duwu Chubanshe and Guojia Xingzheng Xueyuan Chubanshe, 2000, 
neibu faxing), pp. 119-20.  

45 Guowuyuan jigou gaige gaikuang, pp. 126-27. 
46  Guowuyuan jigou gaige gaikuang, p. 132. 
47 Guowuyuan jigou gaige gaikuang, pp. 228-31. 
48  In 2001 the SPPA was elevated to a ministerial-level organization and renamed the GAPP. 
49  Interview with Li Congjun, see note 38. 

40      THE CHINA JOURNAL, No. 57



F
ig

ur
e 

2:
 M

in
is

tr
y 

of
 I

nf
or

m
at

io
n 

In
du

st
ry

 

P
ol

ic
y 

an
d 

R
eg

ul
at

io
n 

D
ep

t.
C

om
pr

eh
en

si
ve

 P
la

nn
in

g 
D

ep
t.

S
ci

en
ce

 a
nd

 T
ec

hn
ol

og
y 

D
ep

t.
E

co
no

m
ic

 R
es

tr
uc

tu
ri

ng
 a

nd
 O

pe
ra

ti
on

s 
D

ep
t.

T
el

ec
om

m
un

ic
at

io
ns

 a
nd

 M
an

ag
em

en
t 

D
ep

t.
E

co
no

m
ic

 A
dj

us
tm

en
t 

an
d 

T
el

ec
om

m
un

ic
at

io
ns

 S
et

tl
em

en
t 

D
ep

t.

E
le

ct
ro

ni
c 

In
fo

rm
at

io
n 

P
ro

du
ct

s 
M

an
ag

em
en

t 
D

ep
t.

D
ef

en
se

 I
nd

us
tr

y 
E

le
ct

ro
ni

cs
 D

ep
t.

 /
 S

pe
ci

al
 E

le
ct

ro
ni

cs
 E

qu
ip

m
en

t 
B

ur
ea

u

In
fo

rm
at

io
n 

P
ro

m
ot

io
n 

D
ep

t.
R

ad
io

 M
an

ag
m

en
t 

B
ur

ea
u

F
or

ei
gn

 A
ff

ai
rs

 D
ep

t.
P

er
so

nn
el

 D
ep

t.

P
ar

ty
 C

om
m

it
te

e

G
en

er
al

 O
ff

ic
e

V
ic

e 
M

in
is

te
rs

M
in

is
te

r

CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      41 



Film and Television became responsible for imports of radio and TV 
programs from abroad. The 1998 reorganization also saw the devolution of many 
GAPP responsibilities to provincial-level press and publishing supervisory 
organs. This included examining and approving contents of newspapers, 
periodicals and magazines; approving and managing “internal” (neibu)
publications; monitoring companies that produce electronic publications; 
approving contracts with foreign publishers; and managing wholesaling and 
distribution.50

At the national level, the GAPP absorbed the State Copyright Bureau, and 
issuing, protecting and enforcing copyright infringement law has now become 
one of its major functions. The GAPP’s other principal function is to oversee all 
standards in the publishing industry—everything from issuing ISBNs to 
monitoring pirating. Even though it transferred some degree of responsibility and 

directors, and a total professional staff of 145. 51 It is divided into
 ten departments and offices as shown in Figure 3. 

because of something they have published, it is the GAPP’s responsibility to 
revoke the license and enforce the order—although it is often the determination 
of the CCPPD to close it down. According to the “Provisional Rules for the 
Administration of Periodicals”, a periodical may not include, and can be closed 
because of, the following types of content:52

1. inciting subversion of the regime of people’s democratic dictatorship and 
the socialist system, national division, rebellion or rioting 

2. inciting opposition to the leadership of the Chinese Communist Party 
3. inciting defiance or disruption of the implementation of the Constitution 

or laws 
4. divulging state secrets, jeopardizing national security or harming national 

interests
5. inciting ethnic or racial discrimination or hatred, or disrupting national 

unity
6. propagating murder, obscenity or pornography or instigating criminal 

activities 
7. insulting or slandering other people 
8. hindering the impartial hearing of cases by judicial departments 

50 Guowuyuan jigou gaige gaikuang, p. 226. 
51 Guowuyuan jigou gaige gaikuang, p. 231. 
52  “Provisional Rules for the Administration of Periodicals” (1988), in Jesse T. H. Chang, 

Isabelle I. H. Wan and Philip Qu (eds), China’s Media and Entertainment Law (Vol. I)
(Beijing: TransAsia Publishing Ltd., 2003), pp. 380-89. 

42      THE CHINA JOURNAL, No. 57

retains considerable responsibility in this domain as well. 

When a newspaper, magazine or publishing house is to be closed down

oversight for audiovisual products to the Ministry of Culture, the GAPP clearly 

The GAPP has one Administrator (Juzhang ), four deputies, one full-time
 Deputy Director of the National Copyrights Bureau, 31 department directors

 and deputy 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      43 

9. other content prohibited by law. 

Thus the GAPP is provided a broad writ for investigating and closing publications. 

Figure 3: General Administration of Press and Publications (GAPP) 

National Copyright Bureau Deputy Director

Book Publishing Management Dept.

Newspaper and Periodicals Publishing Management Dept.

Audio, Video and Electronic Publications Management Dept.

Publication Distribution Managment Dept.

Printing Industry Management Dept.

Personnel and Education Dept.

Foreign Cooperation Dept.

Copyright Managment Dept.

Party Committee

General Office

Deputy Director

Director



44      THE CHINA JOURNAL, No. 57

The Xinhua (New China) News Agency
Xinhua News Agency (China’s official state news service) is a large and 
sprawling organization, reaching throughout the country and around the world. 
Bureaucratically, with the brief exception of 1980–82 when it was placed under 
the direct administrative control of the Central Committee and CCPPD,53 Xinhua 
has always officially been an organ of the State Council. 

From its inception, Xinhua has always had a dual role: to report news and to 
disseminate Party and state propaganda. This has been true both domestically and 
internationally. The division between these two functions has not always been 
distinct, although straightforward news reporting has increased and improved 
during the reform period.  

In addition to the publications that it sponsors and supervises, Xinhua’s 
internal organization is comprised of no fewer than 17 internal units, all of which 
are located in Xinhua’s compound at 57 West Xuanwumen Street in central 
Beijing. These are shown in Figure 4.54

All of the editorial departments have cadres from the CCPPD assigned to 
them, who perform liaison functions with the CCPPD and oversee 
implementation of CCPPD directives and news guidance.55 These individuals are, 
in effect, censors. However, the editors in each department also perform this role 
on a daily, hourly and minute-by-minute basis. For example, the Editorial 
Committee (Bianji Weiyuanhui) in Xinhua’s International Department—which is 
comprised of editors from all the sub-sections of the International Department—
meets at the beginning of the morning and evening shifts. At each session, the 
editors receive instructions from the CCPPD on topics to pay attention to or 
avoid, and specific terminology to use. After the meetings, the editors return to 
their sections and enter these instructions into a “red book” (hong benzi) for all 
journalists and section personnel to read and check in the course of their work. 
The “press guidance” in the “red book” is updated twice daily. Through these 
mechanisms, the CCPPD exerts its practical control over Xinhua news 
dispatches. After a while, journalists gain a “feel” for what the guidelines are, 
what is and is not acceptable, and thereby exert “self-censorship” in their work. 

Xinhua also runs a network of numerous internal-circulation (neibu)
publications in which information appears that is deemed too sensitive to publish 
openly. Most of these are distributed in very limited numbers and are classified 
secret (jimi), “carefully protect” (zhuyi baocun) or “internal usage” (neibu

53  Zhang Zhijian and Liu Junlin (eds), Zhonghua Renmin Gongheguo zhengfu jigou wushinian,
p. 165. 

54  As described in Xinhua News Agency (ed.), Zhongguo zhengfu jigou minglu (Directory of 
China’s Government Structure) (Beijing: Zhongyang Wenzhai Chubanshe, 2002), pp. 270-
85.

55  Interview with former Xinhua correspondent, 19 April 2004. This paragraph derives from 
this source. 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      45 

kanwu). The Reference News Department of Xinhua publishes at least eight such 
internal publications.56

Thus Xinhua really runs two very different news operations: one for the 
general public (influenced by propaganda and censorship) and one for officials 
(unvarnished and uncensored). This means that China’s officialdom are actually 
quite well informed about the range of problems occurring in China and around 
the world, while they simultaneously control what the public should know.

The Military Propaganda System 
Another key element of the domestic propaganda system is the People’s 
Liberation Army’s propaganda system. While closely linked to the CCPPD and 
the Party committee system inside the military, the PLA has its own propaganda 
system. It is administered at two levels: (1) by the General Political Department 
(GPD); and (2) through the Party committee (dangwei), Party branch (dang
zhibu) and Party small group (dang xiaozu) systems. The distinction between the 
two, and the division of responsibility, really has to do with Party membership. 
The latter deals only with propaganda for Party members in the military, while 
the GPD is more broadly responsible for propaganda work for all members of the 
PLA. As the PLA remains, to a considerable extent, a “Party-army”, the 
institutional penetration of the military by the Party is a (if not the) key 
mechanism for ensuring the PLA’s loyalty to the CCP. 

Historically, the GPD’s principal function has been to indoctrinate the rank 
and file in the PLA and to be the military’s institutional liaison to the Party, but 
today the GPD’s portfolio is much broader (including personnel management, 
overseeing Party committees, managing the welfare of cadres, officers and 
veterans, military justice and some intelligence functions). 57  The GPD’s 
Propaganda Department is one of the four principal departments in the GPD. It 
oversees and includes sub-departments for education, film and television, 
literature and arts, and a series of publications. At each level from military region 
commands down to regiments, a PLA commissar is designated to be in charge of 
propaganda work.58 To this end, the GPD publishes numerous handbooks for their 
use; some are very detailed, not only about the content of propaganda work, but 
also the process of how to undertake it.59

56  Xinhua News Agency, Zhongguo zhengfu jigou minglu, p. 274-75. 
57  For a fuller description of the GPD’s work, see David Shambaugh, Modernizing China’s 

Military: Progress, Problems and Prospects (Berkeley: University of California Press, 
2003), pp. 131-36; and “The Soldier and the State: The Political Work System in the 
People's Liberation Army”, The China Quarterly, No. 127 (September 1991), pp. 527-68. 

58  These and other responsibilities and activities are discussed in Gao Peng, Bo Guanghua and 
Zhang Weiguo (eds), Jundui dang zhibu gongzuo shouce (Handbook for Party Committee 
Work in the Military) (Beijing: Guofang Daxue Chubanshe, 2004), especially pp. 91-93. 

59  Zeng Zhouyi and Li Jianjun (eds), Zhengzhi zhidaoyuan gongzuo taolu (Political Instructors 
Work Manual) (Beijing: Haichao Chubanshe, 2002, junnei faxing).



F
ig

ur
e 

4:
 X

in
hu

a 
N

ew
s 

A
ge

nc
y 

Sta
te 

Co
un

cil
CC

P P
rop

ag
an

da 
/ P

ub
lic

ity
 D

ep
t.

Do
me

sti
c N

ew
s E

dit
ori

al 
Of

fic
e

Int
ern

ati
on

al 
Ne

ws
 Ed

ito
ria

l O
ffi

ce
Ex

ter
na

l N
ew

s E
dit

ori
al 

Of
fic

e
Ne

ws
 Ph

oto
gra

ph
y E

dit
ori

al 
De

pt.

Re
fer

en
ce

 N
ew

s E
dit

ori
al 

De
pt.

Sp
ort

s N
ew

s E
dit

ori
al 

De
pt.

Ma
na

ge
me

nt 
Of

fic
e

Co
mm

un
ica

tio
ns

 Te
ch

no
log

y O
ffi

ce

Pe
rso

nn
el 

Bu
rea

u
Fo

rei
gn

 A
ffa

irs
 B

ure
au

Fin
an

cia
l P

lan
nin

g M
an

age
me

nt 
Of

fic
e

Ca
dre

 W
ork

 B
ure

au

Ad
mi

nis
tra

tiv
e A

ffa
irs

 M
an

age
me

nt 
Bu

rea
u

Su
pe

rvi
sio

n B
ure

au
Di

sci
pli

ne
 In

spe
cti

on
 O

ffi
ce

Pa
rty

 C
om

mi
tte

e

Ne
ws

 In
for

ma
tio

n C
en

ter

Ge
ne

ral
 O

ffi
ce

46      THE CHINA JOURNAL, No. 57



The GPD is also responsible for publishing the Liberation Army Daily
(Jiefangjun bao), the principal mouthpiece of the PLA (both hard copy and the 
electronic edition at http://pladaily.com.cn and http://english.pladaily.com.cn),
seven military region newspapers and over 100 periodicals published by various 
PLA units, as well as overseeing the PLA’s sprawling book-publishing empire. 
Like other things concerning the PLA, the military’s own publishing and 
information system is a “system within a system”. 

External Propaganda 
Beginning in the early 1980s, the CCP began to distinguish between internal and 
external propaganda (duiwai xuanchuan), and began to set up a separate 
bureaucratic apparatus to promote the latter. As China’s involvement in world 
affairs grew, and its sensitivity to its image abroad increased, “external 
propaganda work” became more important to the leadership and as a tool of 
foreign policy. 

The external propaganda apparatus is overseen by the External Propaganda 
Leading Group (Duiwai Xuanchuan Lingdao Xiaozu) or EPLG. It was 
established on 8 April 1980 under the joint sponsorship of the CCP Central 
Committee and State Council.60 Before this time, external propaganda was the 
joint responsibility of the Foreign Affairs Leading Group (Waishi Lingdao 
Xiaozu), which was established in 1958, and the Propaganda and Education 
Leading Group. The latter was temporarily abolished in February 1988 (when its 
duties, functions and staff of 33 were absorbed by the CCPPD), but it was 
restored two years later in March 1990.61 The EPLG’s composition has varied 
over time, but in 1990 it had eleven members.62 It is not clear who the members 
are today. 

On 25 January 1991 the Central Committee and State Council decided 
jointly to merge the State Council’s Information Office (Xinwen Banggongshi)
with the EPLG.63 These two organizations are, in fact, one and the same—what is 
called in Chinese “one organ, two signs” (yige jigou, liangge paizi). The current 
Director is Cai Wu, who holds a PhD in political science from Beijing University 
and served previously as Deputy Director of the CCP International Department.64

60  Wang Jingsong, Zhonghua Renmin Gongheguo zhengfu yu zhengzhi, p. 400. 
61  The documents abolishing and restoring the EPLG are available in General Office of the 

Central Propaganda Department (ed.), Dangde xuanchuan gongzuo wenjian xuanbian, pp. 
1704, 1904, 1936. 

62  Central Committee Document No. 265 [1990], Zhonggong zhongyang guanyu zhongyang 
duiwai xuanchuan xiaozu zucheng renyuan zhuzhi de tongzhi (Notice Regarding the 
Membership of the Central External Propaganda Leading Group) in General Office of the 
Propaganda Department, Dang de xuanchuan gongzuo wenjian xuanbian, p. 1919.  

63  Wang Jingsong, Zhonghua Renmin Gongheguo zhengfu yu zhengzhi, p. 401. 
64  “China Appoints New Head of State Council Information Office”, Xinhua News Agency, 25 

August 2005; and interview with Cai Wu, July 2004. 

CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM 47



48      THE CHINA JOURNAL, No. 57

The Information Office is the “front” organ for the world—and particularly the 
foreign press corps in Beijing—but it is in fact one operational side of the EPLG 
and external propaganda work. Among other responsibilities, the Information 
Office is responsible for coordinating the compilation and publication of all 
government White Papers. External Propaganda towards Taiwan is a special 
aspect of external propaganda.65 Propaganda aimed at foreigners resident in China 
and short-term visitors such as tourists and businessmen is also a priority.66 Some 
analysts believe that the Information Department is involved in Internet 
censoring.67

External Propaganda covers a variety of media. It includes international 
broadcasting of Radio Beijing, Central People’s Broadcasting System Taiwan 
and Hong Kong services, CCTV broadcasting to Taiwan of Cross-Strait Voice 
(Haixia zhisheng), publications such as People’s Daily foreign edition (haiwai
ban), China Today, Beijing Review, People’s China, China Pictorial, China 
Daily, Voice of China, Liaowang weekly edition and various publications of the 
Foreign Languages Press. 68 Xinhua News Agency’s International Department 
also falls within the administrative purview of the EPLG and engages in external 
propaganda work.69

External propaganda work also involves a range of “united front” exchange 
organizations, such as the Chinese People’s Institute of Foreign Affairs (Foreign 
Ministry), China Association for International Understanding (CCP International 
Department), China Association for International Friendly Contact (PLA General 
Political Department), China Institute of International Strategic Studies (PLA 
General Staff Department Second Department), Shanghai Academy of Social 
Sciences and others. To a certain extent, external propaganda work also extends 
to the work of international affairs think tanks such as the China Institute of 
Contemporary International Relations (Ministry of State Security), China 
Institute of International Studies (Foreign Ministry) and others.70

External propaganda work is thus oriented towards four principal missions: 
(1) to tell China’s story to the world, publicize Chinese government policies and 

65  These are drawn from Zhang Jingyuan, Dangwu gongzuo zhishi shouce (Handbook of 
Information on Party Work) (Beijing: Zhongguo Renshi Chubanshe, 1997), p. 130.  

66  Zhang Jingyuan, Dangwu gongzuo shiyong shouce, p. 244. 
67  Ann-Marie Brady, “Guiding Hand”. 
68 Dangwu gongzuo shiyong shouce, pp. 247-48. 
69  Wang Chongnong, “Shiying xingwu he fazhan: jiaqing nei-wai xuanchuan jiehe” (Adapt to 

the Situation and Developments: Improve the Unity of Internal and External Propaganda), in 
Research Office of the Central External Propaganda Office (eds), Duiwai xuanchuan 
gongzuo lunwenji (Collected Articles on External Propaganda Work) (Beijing: Wuzhou 
Zhuanbo Chubanshe, 1998), pp. 63-72. This volume is extremely valuable for understanding 
China’s external propaganda work. 

70  See David Shambaugh, “China’s International Relations Think Tanks: Evolving Structure 
and Process”, The China Quarterly, No. 171 (September 2002), pp. 575-96. 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      49 

perspectives, and promote Chinese culture abroad; (2) to counter what is 
perceived to be hostile foreign propaganda (such as the so-called “China threat 
theory”); (3) countering Taiwan independence proclivities and promoting 
unification; and (4) propagating China’s foreign policy.71

External propaganda efforts have, for example, targeted the United States in 
recent years. Various exhibitions have been sponsored by the State Council 
Information Office, including the week-long “Festival of China” at the Kennedy 
Center in Washington, DC, in September 2005 (for which the Information Office 
contributed $5 million). Other activities include taking out advertising in major 
US newspapers, providing film footage and “feeds” to US television networks, 
giving US reporters in China special briefings and taking them on special trips 
not granted to other foreign reporters, holding press briefings at the Chinese 
embassy in Washington, writing “letters to the editor” and placing editorials in 
US newspapers, using Chinese international affairs experts on the (Chinese) 
media, using Chinese émigré scholars to publicize China’s viewpoints, targeting 
the Chinese-American community with a variety of activities, and (allegedly) 
paying expenses for specific Americans to visit China and cultivating foreign 
specialists and ex-officials to convey China’s views.72

Another example of external propaganda work is the annual World Forum on 
China Studies, begun in 2005 and ostensibly sponsored by the Shanghai 
Academy of Social Sciences (SASS). However, it is very clear that it is the 
Shanghai Municipality Propaganda Department’s External Propaganda Bureau 
that underwrites the conference. Several dozen international China specialists are 
invited, with all expenses paid (compliments of the Propaganda Department and 
SASS). They are subjected to two days of not-so-subtle propaganda about 
China’s “peaceful development” and intentions, China’s desire to build a 
“harmonious society” at home and abroad, how China will never be a threat, and 
so on. 

Another prominent example of external propaganda work is the substantial 
effort to establish a range of “Confucius Institutes” around the world. These 
organizations are sometimes free-standing entities while at other times they are 
embedded within universities or other cultural affairs organizations. Such foreign 
universities are typically approached by the Education Counselor of the local 
Chinese embassy offering “no strings attached” funds to establish a Confucius 
Institute. The recipient is told that the funding comes from the Ministry of 

71  See description of external propaganda priorities in Central Propaganda Department Cadre 
Bureau Writing Group, Xin shiqi xuanchuan sixiang gongzuo, pp. 188-89. 

72  These activities are described in Xia Anling, “Meiguo dui hua jielun de tedian he women de 
duice” (Characteristics of America’s Debate on China and Our Responses); Li Haibo, 
“Qiantan Meiguo chuanmei guanyu Zhongguo de baozhi ji wozhi duice” (An Exploratory 
Discussion on American Propaganda Concerning China and Our Countermoves); and Zhang 
Chongxian, “Dui Meizhi Zhongguo zhuianti baodao de pouxi he women de duice de jianyi” 
(American Newspapers Analysis of China Topics and Proposals for Our Countermoves), in 
Duiwai xuanchuan gongzuo, pp. 159-67, 168-82 and 183-91 respectively. 



50      THE CHINA JOURNAL, No. 57

Education, but it is in fact laundered through the MOE from the CCPPD’s 
External Propaganda Department. The purpose is to promote and popularize 
Chinese language and culture by offering Chinese language and culture classes, 
mounting exhibitions, staging theater and concerts and so on—all intended to 
promote China’s cultural image and “soft power”. 

Another recent effort is the attempt by the external propaganda authorities to 
get major foreign media conglomerates—like Bertlesman or Pearson—to publish 
Chinese books abroad. Translation costs and publication subsidies are 
underwritten by the CCPPD (although often laundered through other front 
organs).

In sum, external propaganda work constitutes a very important, but 
commonly overlooked, component of China’s propaganda system—one on which 
increasing priority has been placed in recent years. Progress has been made by 
Chinese propagandists and diplomats, but they still have a lot to learn about 
public relations and public diplomacy.  

Process and Priorities of Propaganda Work 
There are two principal types of domestic propaganda—intra-Party propaganda 
and mass propaganda. Each has its own distribution mechanisms and channels.  

Intra-Party propaganda is, of course, targeted exclusively at Party members. 
It involves five principal mechanisms: 

1. Party publications 
2. Party schools 
3. Cadre training courses 
4. Study sessions and other propaganda activities organized by local party 

committees 
5. National propaganda campaigns.

There are three principal types of party publications: books, journals and 
newspapers. The CCPPD oversees a number of Party publishing houses, 
including one of its own (Study Press or Xuexi Chubanshe), in Beijing and 
throughout the country. It also oversees the publication of nearly 200 Party 
journals and newspapers, including at least two of its own (Party Building/Dang 
Jian and Internal Report/Neibu Tongxun).73 These party journals include both 
“open” (gongkai) and internal (neibu) circulation publications. 74  The CCP 
Propaganda Department also has direct responsibility for overseeing all 
provincial and municipal dailies, as well as People’s Daily, Liberation Army 
Daily, Guangming Daily, Economic Daily, Workers’ Daily, Farmers’ Daily and 

73  These are all listed in Zhongguo Gongchandang jianshe da zidian, pp. 682-97. 
74  For a listing and history of Party periodicals see Fang Ke (ed.), Zhonggong zhongyang 

dangzhi shigao (Historical Compendium of Central Committee Party Journals) (Beijing: 
Hongqi Chubanshe, 2001). 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      51 

China Youth Daily.75

The second mechanism for propagandizing Party members is the extensive 
system of Party schools (dang xiao) throughout China. In 1996 China had over 
2,600 Party schools, averaging more than 80 per province!76 The number may 
well be larger today. In addition to attending one of these institutions, Party 
members can also take distance learning correspondence courses (hanshou
jiaoyu) from the Central Party School (CPS) in Beijing.77 This institution, located 
near the Summer Palace on the outskirts of Beijing, is the national-level center of 
the system.78 It runs courses for Party cadres at a variety of levels: for Central 
Committee members, for cadres at the ministerial and vice-ministerial level, for 
institute directors, for mayors, for cadres at the provincial and county level.79

Specially tailored courses are also offered for cadres in certain types of work, 
such as ethnic minority work, state-owned enterprises, united front work and so 
on. The CPS has about 600 personnel engaged in teaching, as well as a number of 
researchers and administrative personnel. While the Party School system is 
bureaucratically in its own xitong (system) under the Central Committee, it is a 
key institutional mechanism for propaganda work of leading Party cadres at the 
central, provincial and even county level (usually Party secretaries).

The third mechanism, targeted at lower-level Party cadres, is specialized 
training courses run for cadres working throughout China. At the end of 2001, 
there were a total of 40,510,000 cadres nationwide, of which 6,932,000 were full-
time Party cadres.80 The Propaganda Department runs a variety of cadres’ training 
courses for these personnel throughout the year. These are usually administered 
by provincial and sub-provincial Party schools, although sometimes they are put 
on in townships and villages themselves. There are annual and four-year 
guidelines set by the central authorities for the content of these courses.81 During 

75  Fang Ke (ed.), Zhonggong zhongyang dangzhi shigao, pp. 678-79. 
76  For a complete listing, see Editorial Committee, Quanguo dangxiao gailan (National Survey 

of Party Schools) (Beijing: Hongqi Chubanshe, 1996). 
77  For the curriculum, see Central Party School (ed.), Zhonggong zhongyang dangxiao 

hanshou jiaoyu nianjian (Annual Edition of the Central Party School Distance Learning 
Education) (Beijing: Zhonggong Zhongyang Dangxiao Chubanshe, annual). 

78  See Ignatius Wibowo and Lye Liang Fook, “China’s Central Party School: A Unique 
Institution Adapting to Changes”, in Kjeld Erik Brødsgaard and Zheng Yongnian (eds), The 
Chinese Communist Party in Reform (London: Routledge, 2006). 

79  Information in this paragraph derives from an interview with Wang Weiguang, Vice-
President of the Central Party School, 21 October 2003. 

80  General Office of the Organization Department of the Central Committee (ed.), Shisanju 
sizhong quanhui yilai dang de zuzhi gongzuo chengjiu gaishu (Survey of the Achievements 
of Party Organizational Work Since the Fourth Plenum of the 13th Party Congress) (Beijing: 
Dangjian Duwu Chubanshe, 2002), p. 99. 

81  See, for example, “1996–2000 quanguo ganbu jiaoyu peixun guihua” (Guidelines for 
National Cadre Education Training), in National Ideological Political Work Scientific 



52      THE CHINA JOURNAL, No. 57

2002, 3,078,000 cadres participated in such training courses.82

The fourth mechanism is daily propaganda work undertaken by Party 
secretaries at the local (jiceng) level throughout all work units and across the 
nation. As of June 2002, there were 3,445,000 Party organs at the local level 
throughout China, of which only 168,000 were formal Party Committees, the vast 
majority being Party groups or cells (dangzu).83 Propaganda work is supposed to 
occupy a significant amount of the time of such local level Party Committees, as 
indicated in the numerous handbooks published for use by local Party 
secretaries.84 In this way, all Party members at the local level (below the county 
level), comprising about 80 per cent of the 66,355,000 members in mid-2002, are 
exposed to the CCP propaganda system.85

The fifth mechanism is nationwide propaganda campaigns which are 
launched by the CCPPD in Beijing and administered by Party Propaganda 
Departments all the way down through the system. There have been countless 
numbers of these over the years. They range in character from campaigns to 
study certain speeches, documents or Party pronouncements, to campaigns to 
emulate certain models, to campaigns to criticize domestic officials or foreign 
governments, to campaigns for the mobilization of mass labor, to campaigns 
encouraging moral conduct and “spiritual civilization”, to specific ideological 
campaigns. The latter is exemplified by the ongoing “Three Represents” and 
“Progressivism” (xianjinxing) campaigns. Each year the CCPPD issues two or 
three dozen directives in these areas.86

Publication Review Process 
Another key element of the propaganda function is the review process for 
publications. It must first be acknowledged that in today’s China a considerable 
and increasing amount of newspaper, magazine, journal and book publications 

Specialization Committee (ed.), Zhongguo sixiang zhengzhi gongzuo nianjian (2001)
(Beijing: Zhonggong Zhongyang Dangxiao Chubanshe, 2002), pp. 50-54. 

82 Shisanjie sizhong quanhui yilai, p. 104. 
83 Shisanjie sizhong quanhui yilai, p. 98. 
84  See, for example, Wu Xinyuan et al. (eds), Dang de jiceng zuzhi xuanchuan gongzuo (Party 

Basic Level Organizations Propaganda Work) (Beijing: Renmin Ribao Chubanshe, 2003); 
Pu Xianfu et al. (eds), Duwenban dang de xuanchuan gongzuo peixun jiaocheng (Study 
Manual of Training Materials for Party Propaganda Work) (Beijing: Hongqi Chubanshe, 
2004); Yu Yabo et al. (eds), Dang de jiceng xuanchuan gongzuo shouce (Handbook for the 
Party’s Basic Level Propaganda Work) (Beijing: Hongqi Chubanshe, 2003).  

85 Shisanjie sizhong quanhui yilai, p. 94. 
86  Many of these for 1986–92 are contained in Wang Balin (ed.), Xuanchuan sixiang gongzuo 

de shixian yu tansuo (Propaganda Ideology Work: Practice and Exploration) (Nanjing: 
Nanjing Daxue Chubanshe, 2004, 2 vols.). These documents are not to be confused with 
decisions (zhidao) of the CCP Propaganda Department or directives issued by the Central 
Committee (zhongfa) on propaganda issues. These are contained in Dang de xuanchuan 
gongzuo wenjian xuanbian.



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      53 

are not routinely subject to review by the Propaganda Department or other 
censorial organs. The market and consumers are increasingly driving what is “fit 
to print”. As a result, a bevy of racy magazines, DVDs, VCDs and CDs have 
popped up for sale on the street stalls around the country. They range in subject-
matter from military-related magazines that tout ways and means of attacking 
Taiwan to pop singers, underground films and pornographic materials. 

Where the Propaganda Department and GAPP do ostensibly exercise their 
authority over publications is particularly with television and radio broadcast 
media, the newspaper media, popular magazines, scholarly journals and book 
publishing. Even here, however, the review process relies more on the discretion 
and self-censorship of individual authors and publishing houses.

There is, however, a formal review process that is supposed to take place to 
vet these publications. Newspaper editorials are the most closely vetted. All 
editorials in the main Beijing newspapers (People’s Daily, Guangming Daily, 
China Youth Daily, Workers Daily and so on) must have their editorials cleared 
by the CCPPD prior to publication. In some cases, particularly in the People’s
Daily, the CCPPD drafts the editorial (pinglun) in the first place. The same holds 
true for main news stories in these papers and the Xinhua News Service. The 
CCPPD very clearly establishes the substance and even the language to be used 
in such articles. This is known as tifa, which literally means “formulation” or 
“wording”.87 In Xinhua News Agency this is sometimes called the “koujing”
(unified path). The CCPPD sets and enforces the exact wording to be used by 
journalists, scholars and broadcasters in reporting on a given event. Deviation or 
variation from this tifa is a very serious transgression, and is punishable. In this 
way, the Propaganda Department keeps the nation’s media and scholarly 
community “on message”. 

For scholars in China, another method of censorship and control involves 
vetting by relevant ministries or Party departments.88 Depending on the subject 
matter of a book manuscript, scholars are supposed to submit their draft 
manuscript (cao’an shu) for pre-publication review by the government ministry 
or Party department responsible for that subject area. For example, manuscripts 
dealing with China’s foreign relations since 1949 are supposed to be submitted to 
the Ministry of Foreign Affairs for vetting and approval. Any study that draws on 
the Central Archives (Zhongyang Dang’an Guan) must also be submitted to the 
Central [State] Secrecy Bureau (Zhongyang Baomi Ju). Manuscripts regarding 
Taiwan, Hong Kong or overseas Chinese must be submitted to the CCP United 
Front Department. Studies in CCP history must be submitted to the Propaganda 
Department itself and/or one of three other organs: the Party History Research 
Office (Zhongyang Dangshi Yanjiushi), the Central Party Documents Research 
Office (Zhongyang Wenxian Yanjiushi) or the Central Translation Bureau 

87  See the discussion of this phenomenon in Michael Schoenhals, Doing Things with Words in 
Chinese Politics.

88  Interview with diplomatic historian, 6 June 2004. 



54      THE CHINA JOURNAL, No. 57

(Zhongyang Bianyi Ju). This mechanism does not necessary involve the CCPPD 
directly, but it provides reinforcement to ensure that the prevailing tifa is being 
used, that Central Party or government decisions are accurately portrayed as 
intended, and that state secrets are not leaked. 

The Propaganda Meeting System 
The other key element of the propaganda process that merits mention is the 
meeting system. The centerpiece of the propaganda meeting system is the annual 
conference of heads of propaganda departments from around the country 
(Xuanchuan Buzhang Huiyi). There is no fixed time for them to convene, 
although they usually meet in the first quarter of every year. 89  They also 
sometimes convene following an important Central Committee plenum.90 This is 
by far the most important session in the annual calendar of the propaganda 
system (xitong). It is always addressed by the CCPPD Director and usually by the 
CCP General Secretary, who set out the themes and priorities for propaganda 
work for the coming year. These speeches are then published in the annual 
volumes Xuanchuan dongtai (Propaganda Trends) and Quanguo xuanchuan 
sixiang gongzuo huiyi wenjian huibian (Collected Documents of the National 
Propaganda Thought Work Meeting), which are transmitted to all CCPPD 
departments nationwide as the guidelines (tiaoling) for annual propaganda work. 
These volumes often contain highly sensitive internal speeches by senior Chinese 
leaders.

There is also a second tier of meetings that take place throughout the year, 
organized according to different functional aspects of propaganda work. 91

Propaganda Departments at different levels also convene their own meetings and 
issue their own “guidance” documents throughout the year. 

89  General Office of the CCP Propaganda Department (ed.), Dang de xuanchuan gongzuo huiyi 
gaikuang he wenzhai (The Situation and Documents of the Party’s Propaganda Meetings) 
(Beijing: Zhonggong Zhongyang Dangxiao Chubanshe, 1994, neibu faxing).

90  “At National Forum of Propaganda Department Directors, Liu Yunshan Stresses Need to 
Conscientiously Study, Propagate, and Implement the Spirit of the Fourth Plenum of the 
CPC Central Committee”, Xinhua News Agency, 23 September 2004, in FBIS. 

91  There are the National Propaganda Thought Work Meeting (Quanguo Xuanchuan Sixiang 
Gongzuo Huiyi) which focuses specifically on Party ideological work; the National Cultural 
Unit Heads Work Meeting (Quanguo Wenhua Tingjuzhang Huiyi); the National External 
Propaganda Work Meeting (Quanguo Duiwai Xuanchuan Gongzuo Huiyi); the National 
Broadcast and Visual Film Propaganda Meeting (Quanguo Guangbo Xingshi Xuanchuan 
Huiyi); the National Heads of News and Publication Units Meeting (Quanguo Xinwen 
Chuban Juzhang Huiyi); the People’s Daily Domestic Reporter Bureaus Meeting (Renmin 
Ribaoshe Guonei Jizhe Zhan Hui); and the Xinhua News Agency Domestic Analysis 
Section Heads Meeting (Xinhuashe Guonei Fenshe Shezhang Huiyi). See CCP Propaganda 
Department, Quanguo xuanchuan sixiang gongzuo huiyi wenjian huibian (Collected 
Documents on the National Propaganda Thought Work Meeting) (Beijing: Xuexi 
Chubanshe, 1994). 



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      55 

Taken together, these are the mechanisms and processes by which the 
CCPPD enforces (or, more accurately, attempts to enforce) the “Party line” 
(Dang de luxian) and attempts to control the media and other publications in 
China. While this system is still quite effectual, it also faces a number of 
challenges.

Challenges to China’s Propaganda System 
While its control and censorship abilities remain substantial, the propaganda 
authorities have lost some of their control in the face of technological 
modernization, social pluralization, economic marketization and globalization. 
They are also losing influence due to public cynicism and skepticism. Given the 
range of information now available to Chinese citizens (particularly urbanites) 
and the growing awareness of the general population, people are much less 
willing to believe what they are told by the state media organs. The debacle of the 
attempted government cover-up of SARS in 2003 only fueled this public 
cynicism.92

This was also made evident by an extraordinary diatribe against the 
Propaganda Department authored by a Peking University professor and published 
on the internet in 2004.93 Jiao Guobiao’s article was an unprecedented attack on 
the CCPPD, calling for its abolition. Jiao’s broadside resulted in his dismissal and 
temporary exile abroad. The declining power and prestige of the CCPPD was 
similarly underscored in February 2006, when a group of Party elders who had 
retired from the propaganda apparatus brazenly warned the CCP of the dangers of 
excessive media control. The Party elders included Mao’s former secretary Li 
Rui, former Propaganda Department chief Zhu Houze, former editor of People’s
Daily Hu Jiwei, and former deputy director of Xinhua News Agency, Li Pu. They 
warned in a (leaked) letter to the government: “At the turning point in our history 
from a totalitarian to a constitutional system, depriving the public of freedom of 
speech will bring disaster for our social and political transition and give rise to 
group confrontation and unrest. Experience has proved that allowing a free flow 
of ideas can improve stability and alleviate social problems”.94

The Party Line and the Bottom Line 
Commercialization of the media also matters as the commercial “bottom line” is 
increasingly undermining the “Party line”. The overall impact of the market 

92  For an excellent assessment of the propaganda campaign associated with the SARS 
epidemic and cover-up, see Ashley Esarey, Caught Between State and Society and
“Cornering the Market”. 

93  Jiao Guobiao, “Dui wo zhong xuan bu” (Concerning Our Propaganda Department), 28 
March 2004. Available in Chinese at: www.chinesenewsnet.com, and in English at 
www.chinadigitalnews.org.

94  See Joseph Kahn, “Beijing Censors Taken to Task in Party Circles”, New York Times, 15 
February 2006. 



56      THE CHINA JOURNAL, No. 57

means that China’s citizen consumers have much more diversified and pluralistic 
media content. The government has little choice but to watch as these twin trends 
drive the industry. 95  Yet, as Ashley Esarey’s research demonstrates, the 
government has also attempted to use its licensing authority to enforce its 
political will.96

The publishing industry in China today runs on business principles of profit 
and loss, sales and revenue.97 Competition for readership and advertising revenue 
is fierce, and consumer preferences are now the driving force in many editorial 
decisions. For many publications, state subsidies have declined considerably if 
not disappeared altogether—particularly for state and Party publications, which 
are having a hard time surviving without subsidies and guaranteed institutional 
subscribers. Hard-copy printing and distribution of such staples as the People’s
Daily have plummeted—from a circulation of 5 million copies per edition in the 
1980s to an official figure of 1.8 million in 2004, although non-official estimates 
run as low as 200,000.98 Foreign investment into the Chinese media industry is 
also increasing rapidly, further eroding state control. 

The shift from propaganda to profit means that journalists, broadcasters, 
publishers and filmmakers must shift their thinking from being agents of the 
Party-state to being commercially viable, which in turn means that their product 
must be appealing enough for people to pay for it. They must also become more 
professional in their training and the daily practice of their profession. These new 
realities are occasionally reflected among the Party-state’s propaganda czars. Liu 
Binjie, deputy director of GAPP, told the Financial Times: “We cannot make all 
newspapers and periodicals the mouthpiece of the Party and country. On this, we 
have already changed our frame of reference. In the past (media) work units 
relied on the government and not the market. Now we have to liberate them and 
push them towards the market”.99

Marketization also means the breakup of large media conglomerates 
(previously owned by Party and state organs) into smaller, privately-owned and 
more competitive units. For example, the Beijing Youth Daily (Beijing qingnian 
bao), a paper affiliated with the CCP Communist Youth League and part of 
China’s second largest newspaper group, is preparing to list its non-editorial 
operations on the Hong Kong stock exchange with an initial public offering (IPO) 

95  See Kathy Chen, “China Eases Its Grip on the Media”, Wall Street Journal, 8 August 2004; 
Mure Dickie, “A Free Press for China: Will Beijing’s Cautious Opening of the Media 
Herald a Triumph of Profit Over Propaganda?” Financial Times, 4 March 2004. 

96  Ashley Esarey, Caught Between State and Society.
97  See Chin-chuan Lee (ed.), Power, Money, and the Media; He Qinglian, “Media Control in 

China”; Ashley Esarey, Caught Between State and Society; and Daniel Lynch, After the 
Propaganda State.

98  See Ashley Esarey, Caught Between State and Society, p. 129. 
99  Mure Dickie, “Market the New Master”, Financial Times, 7 December 2004.  



CHINA’S PROPAGANDA SYSTEM      57 

expected to raise approximately $300 million.100 Various provincial media units, 
particularly in television broadcasting and cable operations, are beginning to be 
listed on domestic exchanges. Even China Central Television (CCTV) is 
considering an IPO for one of its sub-units.101

These market-driven trends continue to gather force and propel China’s 
media and publishing industry in new, and more open, directions. They will only 
continue to exacerbate the existing frictions between the Party/government 
propaganda authorities and journalists and intellectuals. Publishers and editors 
are caught in the middle. 

The tug-of-war between the propaganda authorities and the print media (to 
say nothing of the battle over cyberspace) occurs on an almost daily basis, with 
journalists and publications regularly probing the limits of control and the 
permissible.102 This is colloquially referred to as “playing line balls” (chabianqiu).103

Occasionally, in the classic Chinese deterrent method of “killing the chicken to 
scare the monkey”, the propaganda authorities crack down and send a tough 
signal to the media or publishing industry about the boundaries of the 
permissible—such as when editors are fired, journalists arrested or publications 
shut down. Nonetheless, on a daily basis, intellectuals and print journalists 
(television and radio broadcasters are far more circumscribed) probe the limits of 
the permissible. While investigative journalism has caught on in China, 
journalism remains a political profession in China and the price to be paid for 
violating CCP propaganda dictates can be harsh.104 The international monitoring 
group The Committee to Protect Journalists, reports that, at the end of 2004, 42 
journalists were imprisoned in China—more than any other nation in the world.105

It is particularly evident that propaganda and public security authorities are 
intent on controlling Internet access and blog discourse. 106  The international 
monitoring group Reporters Without Borders noted in its report The Internet 
Under Surveillance that 32 journalists and 61 cyber-dissidents remain imprisoned 

100  Mure Dickie, “Market the New Master”. 
101  Mure Dickie, “Market the New Master”. 
102  See Philip Pan, “In China, an Editor Triumphs, and Fails”, Washington Post, 1 August 2004.  
103  Ann-Marie Brady, “Guiding Hand”, p. 66. 
104  Ashley Esarey, Speak No Evil: Mass Media Control in Contemporary China (Washington: 

Freedom House, 2006). 
105  “Statement of Frank Smyth, Washington Representative of the Committee to Protect 

Journalists”, in proceedings of hearings on “China’s State Control Mechanisms and 
Methods”, US–China Economic and Security Review Commission, p. 93.  

106  See report of hearings, US China Economic and Security Review Commission. Other useful 
surveys are Christopher R. Hughes and Gudrun Wacker (eds), China and the Internet: 
Politics of the Digital Leap Forward (London: Routledge, 2003); and Michelle W. Lau, 
Internet Development and Information Control in the People’s Republic of China
(Washington: Congressional Research Service, 2005). 



58      THE CHINA JOURNAL, No. 57

in China “for posting messages or articles on the internet that were considered 
subversive”.107 Bulletin boards (BBS) are monitored particularly closely.108 As 
foreign companies—such as Yahoo, Google and Microsoft—have entered the 
domestic Chinese market, they too have complied with government censorship 
regulations.109

It should be evident that the daily shadow boxing among propaganda 
authorities, media producers, public consumers and commercial interests is 
intense in China today. This interplay is likely to only increase over time as the 
forces of commerce, technology, politics and consumer preferences interact.  

Conclusion
This article has examined how China’s propaganda system is institutionally 
structured, how it functions, and the challenges it is facing. While much can be 
learned about these subjects from Chinese sources, in many ways it remains a 
bureaucratic “black box”. More case studies on different sectors of the Chinese 
media are needed to illuminate these processes and trends.110

The overall image one derives at present is of a bureaucratic system that has 
atrophied compared with its Maoist past, yet remains capable of controlling the 
content of most information available to the Chinese public. It remains an 
important instrument in the Party-state’s toolbox of control. Yet it is also clear 
that the system is being buffeted by the forces of commerce, technology, 
globalization, public sophistication and cynicism. These forces inexorably erode 
the Party-state’s control over the dissemination and content of available 
information, and cumulatively and progressively undermine the system and the 
regime’s ability to control the minds and beliefs of its citizenry. 

The ultimate question remains whether the Party-state can continue to 
maintain its ideational influence effectively in society when its guiding ideology 
is a mish-mash of slogans that few understand or believe, and when the 
institutional mechanisms for controlling and disseminating information are 
growing weaker over time. When the message becomes unbelievable, it is only a 
matter of time before the messenger is questioned. To be sure, the Party-state has 
many other means of control and influence but, if it is unable substantially to 
shape how people think and what they believe, it will have lost a key mechanism 
of its control and source of its legitimacy. If the Party-state loses the battle for 
minds, losing the battle of hearts will not be far behind. 

107  As cited in Tom Zeller, Jr., “Beijing Loves the Web Until the Web Talks Back”, New York 
Times, 6 December 2004; Richard Cohen, “Business, and Repression, as Usual”, 
Washington Post, 19 January 2006. 

108  Howard French, “Chinese Censors and Web Users Match Wits”, New York Times, 4 March 
2005.

109  Frida Ghitis, “Google, We Hardly Knew You”, International Herald Tribune, 27 January 
2006.

110  Ashley Esarey’s work is a fine example of possible research. 






